» Elin Algotsson

Ultraljud, men inte rutinultraljud.

Daily life, Graviditeten med Nellie Permalink0
 
Klockan 7 var vi på plats och väntade till klockan skulle bli halv 8. Tidspessimister of doom, hehe ;). Hellre en halvtimme tidig än att riskera att bli sen! Vi, framförallt jag, var så galet exhalterade och nervösa.  Visste inte riktigt vad som skulle visa sig och ifall vårt datum stämde osv.
 
Fick komma in till en lugn och trevlig barnmorska som skulle utföra ultraljudet. Första hon fråga var hur långt gånget jag är. Redan här säger min magkänsla mig att "Jaha, vi kommer inte få göra något riktigt rutinultraljud idag då det är för tidigt". Mycket riktigt! Redan när jag ringde för att boka mitt ultraljud tyckte jag att det kändes konstigt att jag fick en tid innan det ens var maj månad. Men hon som bokade åt mig kollade ju i mina journaler vilken vecka jag var i och allt så jag tänkte inte mycket mer på det.
 
Jag la mig iallafall ner på britsen och fick dra upp tröjan och ner med mammaleggingsen. Sedan fick jag den omtalade kalla gelen på magen. Och ja, det är verkligen skitkallt haha. Hon började med att titta runt efter antalet foster (vilket vi redan visste efter vårt tidiga vul). Efter det visade hon oss en överblick av bebisen i olika vinklar.
 
Hon mätte huvud, lårben och lillhjärnan för att fastställa graviditetsvecka. Bebis sprattlade runt litegrann men inte helt crazy, ganska lugn ändå skulle jag säga faktiskt ;). Sög på handen och drack fostervatten gjorde den också :). Vi fick samma BF som vi räknade ut på första besöket hos barnmorskan, 8 oktober, vilket var skönt att inte bli flyttad. Fick ju den 10 oktober som BF på vårt vul (men har dock aldrig hängt upp mig på det datumet) så fick tillbaka 2 dagar igen hehe ;). Nu var det ju så att jag "bara" var i vecka 17(16+4) så det var för tidigt för att mäta alla mått efter avvikelser och sådant, så vi fick en ny tid om 2 veckor då vi ska få kika igen och få göra en riktig genomgång :).
 
I slutet av ultraljudet frågade Christoffer frågan som jag bitit mig i tungan för att inte slänga ur mig för snabbt för att inte få det att verka som att det var enda anledningen att vi var där: Går det att se könet eller är det för tidigt? Hon sa att hon kunde inte lova att hon kunde säga vad det var men hon kollade en liten stund och gissade sedan på ett kön hon trodde det var. Himla spännande :). Får se om de gissar på samma nästa gång, isåfall vågar jag kanske ställa in mig på det!
 
 
Vi blev iallafall inte flyttade, men numera går jag efter deras "mall" på vilken vecka jag är i och byter vecka på Torsdagar. Innan gick jag efter längden på min menscykel och senaste mens för att räkna ut BF och graviditetsvecka och bytte då vecka på tisdagar. Ingen större skillnad nu alltså :).
 
Vi längtar efter dig!
Till top