» Elin Algotsson

Sensus amningskurs.

Daily life, Graviditeten med Nellie, Tips & inspiration Permalink0
Du/Ni är förstagångs- eller flergångsföräldrar fr.o.m. graviditetsvecka 20 Målen är att du/ni ska lära dig/er - grundläggande kunskaper om hur man ammar och - hur du/ni kan förebygga amningsproblem Du som pappa/partner är viktig. Din delaktighet och ditt stöd betyder mycket för en lyckad amning!
 
Så står det om kursen på sensus hemsida. Jag blev tipsad av en bekant som jag gick på kursen ihop med. Hon är 10 veckor längre fram än jag är i graviditeten och jag var den som var beräknad längst fram av alla kursdeltagare i vår omgång. Men det spelade ingen roll! Var väldigt blandat med folk. Olika BF, olika åldrar, både par och tjejer som kom ensamma men alla hade en sak gemensamt - vi alla väntade vårt första barn! :) 

Jag själv tycker att kursen var väldigt givande! Fick veta massor av saker jag inte hade en aning om. Det kan vara ett projekt som kräver en jäkla vilja om man vill få till den där mysiga och lyckade amningen. Det gör ont om barnet inte har ett bra tag och vi fick reda på hur vi skulle förhindra detta och hur man ser detta. Vi fick reda på hur viktigt det kan vara att låta barnet hitta själv till bröstet efter födseln. Hur viktigt det är att ta vara på stunden när hormonhalterna är som högst för att få en lyckad start på amningen. Hur man förebygger amningsproblem och fördelar med amning. Ja, massa saker helt enkelt! Vi fick även testa på bärsjal och bärsele och fördelar med dessa. Denna kurs gjorde mig ännu mer peppad och positivt inställd till amning. 

Självklart kan man säkert klara sig helt utan att gå en amningskurs eller liknande, men för mig har den varit till stor hjälp och jag har med mig massor av information i bagaget för att inte vilja ge upp direkt.

Sen att vi hade världens mysigaste kursledare gjorde inte saken sämre.
Tummen upp för denna kurs som är gratis! :)
 
Till top