» Elin Algotsson

Nellies rum och tankar om lillebror.

Daily life Permalink0
 
Lister och foder är på plats äntligen och även fönsterbrädan! Rummet är nu redo för möbler och detaljer! Vi höll vår tidsplan om att ha det färdigt i helgen. Allt går ju lite långsammare med en hormonell gravid kvinna med foglossning och förvärkar i huset (haha stackars Christoffer...) och en energisk dotter på 15 månader som ränner omkring, hehe! Vi (mest Christoffer) har jobbat på i den mån det gått medan Nellie sovit.
 
Fönstret ska få uppfräschning av färg längre fram men det blir inte prio ett just nu då vi vill att Nellie ska kunna leka och sova i sitt rum så snart som möjligt så att vi kan packa upp hennes saker ordentligt. Hälften ligger liksom fortfarande nedpackat och så vill vi inte ha det! Nästa projekt är en hushylla till Nellies rum som Christoffer ska få prova att bygga genom att göra om en bokhylla som jag fyndade för 30 kronor på loppis haha. Spännande! Jag har fått äran att måla den sen iallafall så vi får väl se hur det resultatet kan tänkas bli, hehe!
 
Har skissat upp på ett ungefär hur vi tänker möblera så får vi se hur det går i praktiken och hur det känns när saker och ting väl är i rummet. Har ju inte mätt med annat än ögonmått mer än just garderoben som tar sin plats såklart. Det ska iallafall upp en gardinstång och en rullgardin där innan Nellie sover därinne för att hon ska sova bästa möjliga hon kan under nya omständigheter och med omställningen från ett rum till ett annat. 
 
Efter Nellies rum och projekten dit in ska vi göra lillebrors rum. Gud jag är så nervös på något vis över det, haha. Vi har ju valt en tapet och allt och är så inställda på att det är just en lillebror och enligt ultraljudet kan det inte vara annat. Men tänk om vi skulle vara de där föräldrarna som gör om ett helt rum efter kön så är det inte rätt kön som tittar ut haha. Han har fått ett namn och allt med men vi har ett tjejnamn spikat om vi skulle få oss en sådan överraskning.
 
Jag är inte tveksam över könet, det känns liksom självklart att det är en kille och Nellies lillebror i magen. Skulle det inte vara det så är det ju inte hela världen att tapetsera om en fondvägg och vi har ju kläder kvar sedan Nellie så vi är redo vad det än är för liten krabat som tittar ut :). Men just det här med att göra ett rum åt HONOM i magen känns så himla verkligt på något vis.
 
Denna graviditeten är jag än mer försiktig än med Nellie. Då ville jag ha allt redo tidigt. Shoppade kläder i vecka 11 och packade BB-väskan lååångt innan. Nu köpte vi ingenting innan rutinultraljudet. Vi har inte alls köpt mycket hittills till honom faktiskt och det är inte för att vi inte vill utan det är av försiktighetsskäl och av rädsla. Sen har vi ju såklart väldigt mycket sedan Nellie och vet mer att alls löser sig och man måste inte ha allt färdigt när bebis kommer. Det blir bra ändå. Efter missfallet i somras och starten där jag fick höra att det är stor risk för missfall då jag hade blodansamlingar utanför livmodern som kroppen med stor sannolikhet kommer stöta ut ihop med fostret så tog det en stund att våga ta till sig graviditeten och våga tro att allt skulle sluta lyckligt även om jag försökte göra allt för att inte rädslan skulle övervinna glädjen. 
 
Ibland har jag faktiskt fått sätta mig ner, svälja klumpen jag haft i halsen, den där som ligger där av rädsla att något ska hända honom något, och klicka hem en liten grej till honom för att jag ska våga tro att han kommer till oss i april. Som sagt: när vi väntade Nellie och när vi var i samma vecka hade vi t.ex. vart på Gekås två gånger, köpt kläder till storlek 68 och gud vet allt, så det är stor skillnad. Bäddade sängen väldigt tidigt också vet jag. Nu har vi inte ens en säng till honom än och jag går in i vecka 27 imorgon. Jag känner ingen brådska över det alls att han inte har en säng som väntar här på honom än. Vi vill inte ha massa saker ståendes som bara är i vägen utan det får bli en sak i taget nu. Nellie sov i babynest mellan oss i många veckor medan jag ammade och jag planerar att göra samma denna gången. Allt löser sig liksom.
 
Några kläder har han hunnit fått ihop iallafall lille sparven och en jättegosig gosedjursräv. Så det finns en liten bunt här hemma som väntar på just honom som inte är ärvt utan som faktiskt är köpt med honom i åtanke. Vår lilla... ja namnet avslöjar vi inte ännu men vi älskar det och tycker det låter skitcoolt ihop med Nellies namn! ;) Andranamnet var bestämt redan innan Nellie fanns att om vi får en son ska hans andranamn bli Nemo som är Christoffers smeknamn. Nu längtar vi enormt här hemma och är väldigt förväntansfulla på att bli tvåbarnsföräldrar och få uppleva tiden med en liten bebis igen. Att se Nellie som storasyster kommer nog vara det jag längtar efter mest. Våran lilla lilla tjej liksom. Det kommer värma hjärtat lite extra. Förövrigt har han sån jäkla kraft vår lilla son därinne. Mina revben är på riktigt ömma av alla sparkar mot dem. Nellie var inte nådig hon heller men han har banne mig fötter av stål.
 
Till top