» Elin Algotsson

Tänk att det var du därinne.

Daily life, Graviditeten med Nellie, Nellie, Tankar Permalink0
Jag kan inte låta bli att fascineras av hur kroppen fungerar. Hur jäkla avancerat och mirakulöst det egentligen är att bli gravid och fullborda en graviditet. Tänk om vi hade plussat tidigare, eller en helt annan dag i ägglossningen, då hade det inte varit Nellie som tittade ut den 14 oktober. Det känns så himla konstigt att hon inte skulle funnits, hon är ju liksom självklar i våra liv numera. Precis som i filmen About time så förstår man väldigt mycket mer hur ödet har sin verkan i våra liv. Det går inte att styra allt och och det är väl himla tur det ibland :)!

Tänk att den där lilla lilla bulan som började visa sig under naveln tidigt och sedan växte sig större och letade sig uppåt vecka för vecka var våran fantastiska lilla tjej. Kan gråta flera gånger om dagen över hur häftigt det är. Hur efterlängtad hon var och hur älskad hon är. Det går inte att ens föreställa sig dessa känslor som välls över en som nybliven mamma innan man är där. Jag visste absolut att jag skulle fälla en hel del glädjetårar, jag är ju sådan som person. Men att det skulle vara på den här nivån kunde jag inte ana.

Jag kan gråta av rädsla att jag ska göra något dumt. Rädd att hon ska rulla ur sängen, soffan eller ramla från skötbordet. Rädd att man ska snubbla och tappa henne. Rädd att man ska vara klantig och gå in med hennes huvud i dörrkarmen. Rädd att hon ska kvävas. Rädd att förlora henne helt enkelt. Det är känslor som jagar mig hela tiden och det är grymt jobbigt. Jag är så himla rädd att något ska hända henne och framförallt att det ska vara mitt fel. Usch. Jag hoppas dessa hönsiga känslor lägger sig med tiden. 

 


Citerat från mitt inlägg vecka 19.
"Det är ingen dans på rosor varje dag att vara gravid. Ibland är det hur mysigt som helst medan andra dagar undrar du hur folk orkar skaffa en till och gå igenom detta mer än en gång. Smärtsamma sammandragningar, foglossningar där det känns som att någon kör in knivar i dina höfter och korsryggen och ibland även i fiffi, huvudvärk, halsbränna, du känner dig fet och ful osv osv...

Men! Det är ju något fantastiskt trots all smärta och tråkiga symptom. Att få känna det där lilla pyret i magen sparka när det hör sin pappas röst, att känna och se hur det växer och få läsa om dess utveckling varje vecka. Allt din bebis går igenom för att förbereda sig för livet utanför. Det är otroligt peppande och fascinerande. Snart är vi halvvägs du och jag, lilla pyre. Halvvägs genom denna oändligt långa och påfrestande resa. 

Om du bara visste vilka fantastiska föräldrar du kommer få. Vi är inte världens rikaste, men vi klarar oss gott och väl och kan unna oss fina saker när vi jobbat lite för det. Vi kommer kanske inte köpa den där fräsiga babysittern för 1200 kr, eller den där supersnygga barnvagnen för 13.000 kr som man bara måsteha, eller massa märkeskläder som du växer ur snabbare än vi hinner blinka. Vi prioriterar inte sådant. Vi ser hellre att de "onödiga" pengarna läggs på vår framtid med dig. Vi kommer att ge dig det du förtjänar och som varje människa behöver mer än något annat - kärlek, tonvis med kärlek."
Till top