» Elin Algotsson

Lek, bus & fika.

Daily life Permalink0
Dagen började i vanlig ordning innan solen gått upp. Vår tjej har helt plötsligt gett upp det där med sovmorgon så det är bara att stiga upp och starta dagen när hon sitter och babblar i sin säng vid halv sju - sju. Det var tider då hon sov till halv 9 - 9, men det lär inte ske på ett tag nu. Men dagarna blir ju desto längre och man får ju ut mer av dagen av att vakna tidigare så det är bara själva omställningen som är jobbig, främst när jag har så svårt att somna på kvällarna så har jag bara sovit några få timmar när hon vill gå upp och leka. Men som tur är brukar vi kunna vila 1-2 timmar på dagen om vi inte är iväg då :).
 
Nellie håller på att få kindtänder nu som bråkar enormt med henne. Hon är gnälligare än vanligt, dreglar enormt, snorar och äter sämre än vanligt. Klassisk tandsprickning med andra ord. Idag verkar det gått åt det bättre iallafall med mer aptit, men hon har fått ha dregglisar på sig eftersom kläderna annars skulle vara genomblöta, haha. Känns som att ha en ålande liten bebis igen när hon har dregglis på sig. Men vad gör man inte.
 
Hon vilade bra på dagen innan vi åt lunch så jag lyckades också vila någon timme och få mig lite energi som dippade rätt bra under morgonen. Efter lunchen så åkte vi mot stan och hem till Matilda där det planerats in en lekdejt och fika med Nellies och mina kompisar. Supergott och trevligt och alla barnen visade verkligen sina personligheter och trotsbeteenden idag. Nästan alla av Nellies kompisar har ju börjat på förskola så de håller ju på att vänja sig vid tanken på att mamma ska lämna dem en stund och för somliga av dem är det känsligare än andra. Så hjärtskärande när de börjar storgråta så fort mamma råkar lämna rummet, men det är ju en övergångsgrej såklart.
 
Blir nyfiken på hur Nellie tacklar förskolan när det är dags för den för hennes del, men som det känns just nu är hon en ganska självständig tjej så jag tror det kommer gå jättebra och att hon kommer ha jättekul på förskolan sedan. Vi har tänkt att hon ska skolas in i höst någon gång sedan för att eventuellt gå 15-timmars förskola uppdelat på 3 dagar i veckan så att hon får stimulansen av att leka lite med andra barn i några timmar och är lite van vid förskola när hon sedan ska gå längre dagar där och jag och lillebror får lite egentid i några timmar innan vi hämtar hem storasyrran igen. Men vi får se hur det känns sedan. Vill inte stressa fram något och kasta in henne på förskola mitt i omställningen till att bli storasyster så därför väntar vi. Sedan vill jag även njuta av att ha henne hemma en stund till iallafall. Så som planen är just nu får jag spendera tre månader till med bara Nellie för sen är lillebror beräknad att anlända. Då har jag hela våren och sommaren ihop med båda barnen och så tar Christoffer lite längre semester så vi är alla fyra hemma i några veckor. Det ska bli jättemysigt :).
 
 
Dagens fika till både mammor och barn :)

 
Till top