» Elin Algotsson

Renovering av barnrum och tankar om framtida barn.

Daily life, Hem & inredning Permalink0
Idag har inte vart en speciellt effektiv dag, iallafall inte för min del. Jag vaknade alldeles för sent efter att ha fått sovmorgon medan Christoffer och Nellie både varit ute på promenad och vart iväg och handlat. Men det var behövligt förmodligen att jag fick sova ut, annars hade jag förhoppningsvis inte sovit såpass länge haha. Kände mig som en slö gymnasieelev igen ;). 

När jag vaknat till liv och ätit frukost var det dags för Nellie att sova middag så det blev genast väldigt tyst hemma när jag var ensam i vardagsrummet. Christoffer var instängd i Nellies blivande rum och målade.

Efter Nellies vila tog vi oss en promenad ihop med Nellies farmor och farfar medan Nellie satt i pulkan. Nellie var superslö och log knappt alls så vi märkte att hon inte vart helt hundra. Kände på henne när vi kom in och märkte att hon hade feber. Vi avvaktade dock med att ge alvedon och ta tempen eftersom hon verkade pigg och ville leka när vi kom in. Mot kvällen sedan så var hon helt kaos däremot. Somnade nästan sittandes och var inte alls med i svängarna som hon brukar. Tog tempen som visade 40 grader. Inte konstigt hon inte mådde bra. Vi beslöt oss för att ge alvedon och den verkade göra susen. Hon somnade otroligt snabbt ikväll, somnade t.om. i soffan vilket aldrig händer annars i princip. Hoppas kroppen jobbar bort febern till imorgon så hon är piggare.

Min kropp tyckte inte om promenaden kan jag säga. Fogarna värkte sönder och när vi kom hem sen låg jag soffliggande hela eftermiddagen och kvällen med förvärkar/smärtsamma sammandragningar och sitter fortfarande i detta nu med en värmedyna för att överleva. Min kropp tycks inte trivas med att vara gravid, eller hanterar det iallafall inte toppenbra gentemot de som inte har en enda känning haha. Svårt att undgå att "jämföra" när man haft två (tre) täta graviditeter och haft besvär i olika grad från dag 1. Efter denna graviditeten tror jag faktiskt det är slut för vår del. Min kropp och jag pallar inte en gång till. Vi är jättenöjda och glada över att kunna få två till synes friska barn. Trodde knappt att vi skulle kunna få ett barn och därefter fick vi missfall och trodde absolut inte vi skulle kunna få fler barn. Men här sitter vi nu med en dotter på 1 år och 2 månader och en lillebror i magen som beräknas anlända om 101 dagar. Vi känner oss väldigt lyckligt lottade. Två barn känns perfekt för oss. Jämnt antal och man kan ge varsitt barn uppmärksamhet åt gången och ingen blir utanför eller tredje hjulet. Vi är fortfarande unga och kommer förhoppningsvis vara pigga nog att orka. Men som med allt annat - vem vet om 5-10 år vad man säger då? Kanske skrattar åt dessa orden jag skrivit då. Men det är så vi känner i dagsläget. Efter denna graviditeten vill jag stärka min kropp och framförallt min rygg och bygga upp en kondition som orkar med att leka och spela fotboll och åka skridskor och allt annat roligt jag ser fram emot att göra med mina barn.



Vi har förresten äntligen målat första lagret färg på väggarna där inne i Nellies rum nu, dock blir det inte mer spännande än vitt då det är lättast att förändra och matcha med. Fondväggarna är dock en mönstrad tapet med ugglor och den kommer upp antingen imorgon eller övermorgon. Kommer nog bli toppen när det är färdigt. Pasteller och ljust och flickigt blir det! Ser jättemycket fram emot att få inreda barnrum nu i vår.

Denna har vi valt till Nellies rum

Lillebrors rum blir nog nästkommande projekt och vi tror att vi har bestämt oss för tapet och färgskala dit in med. Blir nog grått, grönt, svart, lite blått och vitt och grabbigt :). Har en byrå från Ikea i grått som han ska få som blir skötbord och byrå i ett precis som Nellie hade, hon har ju knappt skötbord längre så vi kommer ha det i lillebrors rum, sen ska vi hitta fler möbler dit men det kommer sen. Känns inte så brådskande än så länge, hehe!

Denna tapeten funderar vi på till lillebrors rum
 
Vi har valt billigare tapeter till barnrummen av den anledningen att om några år kommer det kanske finnas streck av tuschpennor, kritor eller dylikt på dem. Förhoppningsvis inte, men man vet ju aldrig. Om några år kanske man dessutom vill ha något helt annat tema och då kommer man vara glad att man inte valt någon tapet för 700 kr/rullen som man tröttnat på efter 1 år. Så prioriterar iallafall vi och jag säger inte att något annat är fel. Hade vi enbart haft barnrummen vi ville göra om hade man kanske satsat lite mer pengar på tapeter utan konstigheter så sett, men jag vill ju kunna lägga pengar på detaljer osv istället så tror det blir perfekt. Tycker vi hittat jättefina tapeter under budgetalternativen ändå!



Vi har så mycket vi vill göra i vårt hem. Och utanför också. Men man kan ju inte ta sig vatten över huvudet och göra allt på en gång. Det är inte rimligt varken ekonomiskt eller tidsmässigt. Sen måste man ju ha lite att se fram emot och ha tid att få bygga upp en drömbild hur man vill ha det. Med en som arbetar och en som är mammaledig är inte kassan dötät heller så då får man ju prioritera. I sommar har vi ju dessutom en 1,5åring och en nyfödd liten sparv som kommer behöva enormt mycket tid och kärlek, så då får man helt enkelt välja sina tillfällen för att renovera och fixa hemma. Vi vill ju inte minnas lillebrors första år som fullt av renoveringskaos, isåfall hade vi ju köpt oss ett renoveringsprojekt. Vårt hus är inget renoveringsprojekt, men det har sina ställen som behöver lite extra kärlek så sett, sen har man har ju liksom olika smak och vill sätta sin egen personliga prägel på hemmet och det är det vi sysslar med i barnens rum just nu. Det blir bra detta till slut!. Kommer upp bilder sen när jag kommit ihåg att ta. Med barn hemma är det liksom rent och städat i några minuter innan det ligger leksaker överallt, haha!

 
 
 
Till top